jufsandyinberlijn.reismee.nl

Leer mij het zelf te doen!

Gutentag!

Intussen zitten we al op de 3e dag van onze reis naar Berlijn. Dit betekent helaas dat de helft er alweer opzit...

Vandaag stonden er twee scholen op ons programma. Als eerste zijn we naar de Internationale Montessorischool gegaan. Dit is een basisschool waar op een hele andere manier wordt lesgegeven ten opzichte van Nederland. De montessorischool is verdeeld in drie groepen, namelijk een klas voor de onderbouw, een klas voor de middenbouw en een klas voor de bovenbouw. Dit betekent dus ook dat er meerdere groepen in een klas zitten. Op een montessorischool mogen de kinderen zelf kiezen wat zij op een dag willen leren. Het kan dus zijn dat iedereen in de klas met een ander vak bezig is. Dit kunnen jullie een klein beetje vergelijken met de dagtaak die jullie laatst uitgevoerd hebben. Het betekent wel dat de leerlingen dus verder bijna geen klassikale instructie krijgen en dus geleerd krijgen om alles zelf te leren. Verder wordt er ook nog gebruik gemaakt van speciale leermaterialen speciaal ontwikkeld voor het montessorionderwijs.

Na het bezoek aan de Internationale Montessorischool hebben we een kort bezoek gebracht aan het huis van de Wannseeconferentie. Op deze plek werd tijdens de Tweede Wereldoorlog het plan en de samenwerking voor de deportatie en massamoorden van de Europese joden besproken.

Na het bezoek aan de Wannsee zijn we naar de vrije universiteit van Berlijn gegaan. Hier hebben we gesprekken gevoerd met studenten die ook voor meester of juf aan het leren zijn. In Duitsland gaan de studenten maar een enkele keer op snuffelstage. Hierbij mogen ze dan ook alleen maar in de klassen kijken en geven ze geen les. Gelukkig studeer ik in Nederland, want anders zou ik geen les kunnen geven aan de leukste kinderen uit groep 7b van basisschool Tarcisius.

Het ’s avonds zijn we weer met zijn alle gaan uiteten. Daarna zijn we nog ergens iets gaan drinken en terug naar het hostel gegaan, zodat we eindelijk eens op tijd kunnen gaan slapen.

Tot morgen allemaal!

Liebe Grüße,

Juf Sandy

P.S. Onder het kopje 'foto's' plaats ik ook iedere dag enkele foto's!

Nyima Straube

Nou een hele leuke dag heb je dus gehad. Zoals alle andere dagen!