jufsandyinberlijn.reismee.nl

Terug naar de middelbare school.

Hallo allemaal,

Het was vandaag weer een lange dag, maar hier toch nog even kort wat ik vandaag heb meegemaakt.

Om te beginnen zijn we begonnen met gezamenlijk ontbijten. Dit weten jullie van de lessen over de gezonde voeding, is heel belangrijk en mag je niet overslaan!

Na het ontbijt zijn we naar de Gail Halverson Schule gegaan. Dit is een middelbare school, dit noemen ze een secondar Schule, die je kan vergelijken met een vmbo-school in Nederland. Toch is er een groot verschil tussen de secondar Schule en de vmbo-school. In Nederland zijn de vmbo-scholen namelijk verdeeld in meerdere niveaus, zoals basis, kader, theoretisch en/of theoretisch gemengd. Op een secondar Schule is dit niet het geval, hier zitten alle niveaugroepen gewoon bij elkaar. Weten jullie misschien hoe de jaargroepen in Duitsland verdeeld zijn? Hoe noemen ze groep 7 bijvoorbeeld in Duitsland?

Na het bezoek aan de school zijn we buiten het centrum van Berlijn gaan lunchen en daarna per trein naar Sachsenhausen gegaan. In Sachsenhausen ligt een van de concentratiekampen waar tijdens de Tweede Wereldoorlog duizenden joden gevangen werden gehouden. Hier hebben wij een bezoek aan gebracht. Dit was een hele mooie ervaring en het is niet op papier uit te leggen wat voor indruk dit gemaakt heeft. Ik zal enkele foto's toevoegen maar zal hier op school nog meer over vertellen. Als jullie vragen hebben hoor ik het natuurlijk graag!

Uiteindelijk zijn we met zijn alle gaan uiteten bij een Italiaans restaurant en hebben we nog door delen van de stad gelopen. Aangezien mijn ogen bijna dicht vallen laat ik het hier verder bij.

Tot de volgende keer!

Groetjes juf Sandy